Ympäri, ympäri, hitaasti ja nopeammin. Askeltaen ja pyörähtäen, välillä lanne keinuen. Panu Varstala on pyörinyt viime aikoina noin tunnin verran Turussa esityksen treeneissä, häissä ja monissa muissa tilaisuuksissa. Syyskuussa hän pyörii kokoamassaan liikkeellisessä konsertissa. Spiraali-niminen teos yhdistää kolmen esiintyjän, tutkija Mikko Viitamäen kääntämät ja resitoimat runot, Panu Varstalan tanssin sekä Kari Ikosen säveltämän ja soittaman musiikin.
Näillä videoilla näet, miten liike, sävel ja sanat yhdistyvät. (Teksti jatkuu kuvan jälkeen:)
Tanssin rinnalla kuuluu vuoroin runot ja vuoroin flyygelin soitto. Helsingin yliopistolla persiaa, hindiä ja urdua sekä näillä kielellä kirjoitettua kirjallisuutta opettava Mikko Viitamäki on kääntänyt persiankielisen runouden suosituimpiin klassikkoihin kuuluvan Jalal ad-Din Muhammad Rumin (k. 1273) tekstejä varta vasten Spiraali-مارپیچ -teosta varten. Rumi oli suufilainen mystikko ja runous oli hänelle keskeinen tapa keskustella mystisistä kokemuksista, usein intohimoisen rakkauden metaforiseen kieleen verhottuna.
Flyygelin takana on Kari Ikonen, joka saa keksimällään laitteella aivan uudenlaisia ääniä soittimesta. ”Maqiano” mahdollistaa arabimusiikille tyypillisten maqam-asteikoiden, ja muiden mikrointervallien soittamisen flyygelillä.
”Tanssin ja musiikin sekä Rumin runojen keitos on kolmen oman alansa erityisosaajan tutkiva yhteisteos, jossa kaikki teoksen tekijät vaikuttavat esityksen lopulliseen sisältöön tasavertaisina työryhmän jäseninä”, Varstala kertoo. Jokainen esiintyjä saa vaikuttaa niin kuin haluaa.
Esityksessä näkyy Varstalan mukaan konkreettisesti, miten kaikki on jatkuvassa liikkeessä. Pyörivään liikkeeseen tiivistyy kaikki.
”Liikkeessä eri maailmat kohtaavat. Spiraalimaisessa liikkeessä voi myös kohdata jonkun isomman, ehkä korkeamman”, Varstala jatkaa.
Varstala voi jatkaa pyörimistä minuuttikaupalla. Liike helpottuu, kun keskittyy tiettyyn osaan kehoa, jättää oman liiallisen järkeilyn taakse tai suuntaa katseensa takaraivosta ulos tai vaikkapa sormeen.
”Pyöriessä aistin myös toiset ihmiset ympärillä. Aistin, millä tavalla minua katsotaan: onko katsoja vihainen, utelias vai lempeä. Siinä tulee keskityttyä hetkeen, ei menneisyyteen eikä tulevaisuuteen. En yritä olla suurempaa tai korkeampaa kuin muut, vaan koetan olla yhdessä toisten kanssa.”, Varstala sanoo. Pyöriessä hän pääsee enemmän kartalle siitä, kuka hän itse on ja kaikki ylimääräinen katoaa. Parhaimmillaan hän on yhteydessä johonkin suurempaan, jota joku toinen nimittää rakkaudeksi, toinen pyhyydeksi tai kolmas jumaluudeksi.
Spiraali ja hänen aiempi teoksensa Tie Konyaan vei Varstalan islamilaisen kulttuurin piiriin. Hän rohkaisee muitakin tutustumaan eri kulttuureihin ja huomaamaan, että tietyt kysymykset ovat universaaleja. Esimerkiksi kysymys pyhyydestä ja ihmisten välisestä yhteydestä, teemoista joista Spiraali koostuu. Eri kulttuurien edustajien on hyvä puhua keskenään myös pyhyydestä. Siitä, mikä kenellekin on pyhää.
Musiikki, tanssi ja runot menevät pidemmälle sinne, mihin sanat eivät enää riitä.
”Spiraali kysyy, mitä näet, entä koet ja mikä meitä yhdistää. Esitys on hyvä mahdollisuus jakaa itselle hyviä asioita. Hyvän löytäminen vaatii työskentelyä”, Vastala sanoo.
Spiraali-esityksen Facebook-sivu
Spiraali on osa Sacred Music Festival Helsinki -tapahtumaa. Lue festivaalista lisää täältä:
Laura Koskelainen, kirjoittaja työskentelee viestijänä Helsingin seurakuntayhtymässä