Kaste yhdistää - Uskotoivorakkaus

Sana sinulle (evl.fi)

Lähde

Asuin pari vuotta maassa, jossa vettä satoi harvoin ja eikä sitä tullut aina hanastakaan. Kerran hanasta ryöppysi hiekkalälliä – semmoista, jota lapsena keitettiin tikulla muoviämpärissä. Kun vesi taas tuli, oli siihen tuoksusta päätellen tuplattu kloorin määrä.

Puhdasta vettä arvostaa vasta, kun sitä ei ole. Kun vettä säännöstellään, täytyy käyttö suunnitella etukäteen. Paras tuoksu oli lähestyvän sateen tuoksu.

Raamatussa vedet virtaavat, pauhaavat, peittävät ja virvoittavat. Vesi puhdistaa ja uudistaa. Vesi merkitsee ja tekee rajan, merkitsee muutoksen. Aivan konkreettisestikin vesi – joki, meri, virta – on usein rajana.

Myös kastevesi merkitsee ja erottaa. Vesi, johon sana yhdistyy, merkitsee armonvälinettä. Vesi erottaa kastetun Jumalan lapseksi. Kastevesi merkitsee puhtautta. Se erottaa meidän synnin, kuoleman ja kaiken pahan vallasta.

Kastepukumme ryvettyy tämän maailman mutalälleissä. Joskus rämmimme nilkkojamme myöten viemäreissä, joiden puhkeamiseen olemme itsekin vaikuttaneet. Joskus helmamme likaantuu rutikuivan hiekan pölystä.

Tuohonkin onnettomaan hetkeen tulvahtaa Kristuksen tuoksu. Se ei kirvele silmiä, kuten kloorattu hanavesi. Pelastuksen säännöstelemätön hana pulputtaa ehtymättömänä lähteenä.

Tänä pyhänä kiitämme kasteen lahjasta. Odotamme hetkeä, jolloin kenelläkään ei ole puutetta vedestä tai mistään muustakaan. Ilmestyskirjassa kuvataan sitä näin: ”Enkeli näytti minulle elämän veden virran, joka kristallinkirkkaana kumpuaa Jumalan ja Karitsan valtaistuimesta. Kaupungin valtakadulla, virran haarojen keskellä kasvoi elämän puu. Puu antaa vuodessa kahdettoista hedelmät, ja sen lehdistä kansat saavat terveyden. Kaupungissa on Jumalan ja Karitsan valtaistuin, ja kaikki palvelevat Jumalaa. He saavat nähdä hänen kasvonsa, ja heidän otsassaan on hänen nimensä.”

Satu Saarinen
Kirjoittaja on kirkkoherra Oulusta

 

Joh. 1: 29–34

Seuraavana päivänä Johannes näki, että Jeesus oli tulossa hänen luokseen. Johannes sanoi: ”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! Hän on se, josta sanoin: ’Minun jälkeeni tuleva kulkee edelläni, sillä hän on ollut ennen minua.’ Minäkään en tuntenut häntä, mutta juuri sitä varten olen tullut kastamaan vedellä, että Israel saisi tietää, kuka hän on.”
Johannes todisti: ”Minä olen nähnyt, kuinka Henki laskeutui taivaasta kyyhkysen tavoin ja jäi hänen päälleen. Minäkään en häntä tuntenut. Mutta hän, joka lähetti minut kastamaan vedellä, sanoi minulle: ’Se, jonka päälle näet Hengen laskeutuvan ja jäävän, kastaa Pyhällä Hengellä.’ Minä olen sen nähnyt ja todistan, että tämä mies on Jumalan Poika.”

Rukous

Jeesus Kristus,
sinä suostuit kasteessa
Vapahtajan kutsumukseesi,
sinä tunnet ihmisen osan.
Meidät on otettu jo varhain sinun hoitoosi.
Elämän haavoittamina tulemme eteesi
ja pyydämme:
Sinä kipujen mies,
paranna meidän kipumme,
anna kestävyyttä ja rohkeutta,
virvoita sielumme ja henkemme.

Aamen

http://www.pienelleparasta.fi/ristiaiset

Viimeisimmät artikkelit
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search