Intiaan vai Seurasaareen? - Uskotoivorakkaus
 In Hiljainentila, Uutisia

70-luvulla alkoi länsimaisten nuorten vyöry Intiaan. Moni koki kulutusyhteiskunnan oravanpyörässä juoksemisen merkityksettömäksi ja etsi elämäänsä uutta suuntaa. Moni halusi keskittyä elämän sisäiseen puoleen tai etsi uusia kokemuksia gurujen oppilaina tai tajuntaa laajentamalla.

Mooses lähti vaellukselle Egyptistä kokonaisen kansanjoukon kanssa. Mukana olivat lapset ja eläimet. Tällä perhevaelluksella he saivat kokea vastuksia ja johdatusta, kiivaita taka-ajoja ja Jumalan antamaa mannaa taivaasta. Jumalan huolenpito ja johdatus tuli todelliseksi hengenvaarallisten tapahtumien keskellä.

Jeesuksen ja opetuslasten elämä oli suurimmaksi osaksi vaeltamista. Ensimmäiset Jeesuksen seuraajat tunnettiin siitä, että he kävelivät Jeesuksen perässä. Jeesus käveli ja opetti, käveli ja paransi, käveli ja ruokki, käveli ja vapautti sisäisen elämän lukoista. Sen, joka pohtii pyhiinvaellusten kristillisyyttä kannattaa muistaa, että meitä tämän uskon tunnustajia sanottiin Jeesuksen seuraajiksi jo kauan ennen kuin termi kristitty edes keksittiin. Pyhän perässä vaeltaminen muuttui taivaaseen astumisen jälkeen pyhiinvaellukseksi samassa hengessä, Jeesuksen reittejä ja tekoja muistellen. Kun Kristinuskosta tuli laillista Rooman valtakunnassa, ensimmäiset kirkot Lähi-Itään syntyivät pyhiinvaellusten sivutuotteena. Ensimmäiset löysivät paikat ja seuraavat toivat rakennustarvikkeet.

Keskiajalla pyhiinvaellukset olivat tärkeässä osassa länsimaisten ihmisten elämässä. Kun haluttiin keskittyä sisäiseen elämään, tehtiin pyhiinvaellus lähiseudun tai oman maan kirkolliseen keskukseen. Jos tarvittiin kokonaisvaltaista elämän suunnan muutosta, lähdettiin pyhiinvaellukselle Santiago de Compostelaan, Roomaan tai Jerusalemiin. Nämä olivat sen ajan matkapeleillä useamman kuukauden tai vuoden reissuja. Aina pyhiinvaellukset eivät olleet vapaaehtoisia. Aatelinen, joka surmasi kaltaisensa, saattoi saada paavilta teon sovittamiseksi pyhiinvaellusreissun kauas. Keskiajan vaellukset olivat vahvasti kirkon ohjaamia ja hengellisen ohjaajan valtuuttamia. Luther nihkeili pyhiinvaelluksia juuri tästä näkökulmasta. Jumalan kanssa ei käydä kauppaa ja siksi synnit sovittaa Jeesus, ei ihmisen hurskas ja vaivalloinen vaellus (Roomaan). Pyhille reissuille kannattaa lähteä muusta motiivista: downsiftaamaan, kalibroimaan kompassia, tarkistamaan suuntaa ja miettimään elämän prioriteetteja.

Nyt ei ole helppoa ottaa lentoa Espanjaan. Aina ei ole edes mahdollisuutta kävellä Rengosta Turkuun. Joka viikko voi tehdä rauhallisen iltapäiväkävelyn tai eristäytyä parvekkeelle hyvän hengellisen kirjan kanssa. Voi myös lähteä tekemään muutaman tunnin mobiilin minipyhiinvaelluksen Seurasaaressa tai Uutelassa. Pyhiinvaelluksessa rauhallinen kävely yhdistyy henkisiin virikkeisiin. Tasainen fyysinen toiminta hiljentää mieltämme olennaisen äärelle. Juuri avatuista mobiilipyhiinvaelluksista löydät lisää tietoa www.pyhiinvaellushelsinki.fi

Pastori Jukka Valkama, Töölön seurakunta

Viimeisimmät artikkelit
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt

Start typing and press Enter to search

Maisemakuva jossa aurinko taivaan rannalla. Pellolla näkyy puita.